Aluminium sloepen

Aluminium boten – waarom eigenlijk?

Eerst een aardig weetje. In de tijd van Napolen was aluminium duurder dan goud. Zijn bestek was derhalve ook van aluminium gemaakt. Aluminium was en is een bijzonder metaal. In de Franse tijd een ‘show-off’ product. Maar tegenwoordig vooral gewaardeerd om de functionele eigenschappen. Het meest wezenlijke kenmerk van aluminium is dat het een ander oxidatieproces kent dan gewone metalen. Het oxideert wel, maar dit proces stopt. Het vormt als het ware een gesloten laag waardoor het oxidatie-proces tot stilstand komt.

Kapitein Joris achter het roer

aluminium ZWS-580

Hieronder gaan we in op het materiaal in relatie tot aluminium boten. Voor meer technische informatie over aluminium klik hier.

Aluminium sloepen (maar ook boten, werkschepen en ‘super jachten’) mogen zich de laatste jaren in een stijgende populariteit verheugen. Niet verwonderlijk als de¬†eigenschappen van aluminium op een rijtje worden gezet:

  • Aluminium heeft een lange levensduur
  • Aluminium kan niet aangetast worden door UV-straling of vocht
  • Aluminium kan niet roesten of rotten
  • Aluminium kan niet kromtrekken
  • Aluminium is onderhoudsvriendelijk
  • Aluminium trekt geen stof of zand aan door zijn gladde en glanzende afwerking
  • Aluminium is inbraakbestendig door zijn sterkte en stevigheid
  • Aluminium is milieuvriendelijk
  • Aluminium is 100% recycleerbaar
  • Aluminium is licht en daarom makkelijk te verplaatsen
  • Aluminium heeft een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding
  • Aluminium is brand bestendig.

Vergelijk bovenstaande eigenschappen eens met staal, hout of polyester. Dan worden de voordelen in de praktijk al gauw evident:

  • Na een beschadiging hoeft aluminium niet geplamuurd te worden – aluminium beschermt zichzelf.
  • Onder water is geen antifouling nodig.
  • Er is evenmin een beschermende verflaag nodig.
  • Dankzij de lage onderhoudskosten hebben aluminium boten de laagste ‘cost of ownership’.
  • Op het aluminium is relatief weinig vuil zichtbaar (vergelijk het maar met wit polyester).
  • Aluminium is recyclebaar, de aluminium boten dragen op termijn niet bij aan de plastic afvalberg.
  • Aluminium boten kennen een relatief hoge restwaarde. Het productieproces is namelijk relatief duur (elke boot is las- dus handwerk). Zeker in vergelijking met polyester sloepen.
  • Aluminium is relatief licht. Met de trailer vervoeren naar een ander vaarwater is dus een prima optie.
  • Aluminium boten kennen een flexibel (handgemaakt) productieproces, omdat aluminium sloepen niet uit een mal worden gegoten. Er kan dus relatief veel aangepast worden tijdens het ontwerpproces. Maatwerk is goed mogelijk.
Uiteraard is er altijd een ‘downside’. Niet iedereen vindt het onbewerkte aluminium even mooi. Maar dit is eigenlijk geen argument. Aluminium kan namelijk op allerlei manieren worden bewerkt en verfraaid. Het veelvuldig gebruik van dit materiaal in de bouw van ‘super-yachts’, bewijst dit. Het materiaal is relatief duur (in vergelijking met polyester) en het het productieproces van boten is puur handwerk (lassen). Een relatief makkelijk en effectieve manier om aluminium aan te passen is het gebruik van folie. Folie kan in elke kleur en design worden geprint. De boot kan daarmee volledig worden ‘gewrapt’ of ingepakt.

Aluminium oxideert. Dat betekent dat op termijn aluminium onder invloed van het weer wat wittig zal uitslaan. Dat is een normaal verschijnsel.

Aluminium geleidt makkelijk elektrische stromen. Het ontstaan van een soort kortsluiting (elektrolyse) kan het aluminium ‘geleidelijk opeten’. Een stalen damwand kan dit effect bijvoorbeeld opwekken. Deze effecten zijn eenvoudig te voorkomen. Het gebruik van rubber stootwillen bij een dergelijke wand is afdoende. En het gebruik van goede (voor zoetwater magnesium) anodes, biedt in de regel voldoende bescherming.

ZuidWesterSloep heeft inmiddels diverse modellen aluminium boten tussen de 5.25 en 7.30 cm. Het zijn allemaal open aluminium sloepen die worden gekenmerkt door weinig of geen onderhoud, uiteraard een zelflozende kuip, uitstekende vaareigenschappen, een dienend karakter en een voordelig financieel plaatje als niet alleen de aanschaf wordt ingecalculeerd maar vooral ook de lage jaarlijkse onderhoudskosten en de hoge restwaarde. De ZWS-525 is ons kleinste model – klik hier voor een directe link naar de pagina.