Accu informatie

De wondere wereld van accu’s. Die dichte, meestal zware en zwarte kasten. Een soort magische blackboxes die moeilijk te doorgronden zijn. Enige elektrisch varen accu informatie lijkt ons derhalve relevant. Accu’s zijn duur, aan de andere kant besparen ze ook veel benzine of diesel, dus enige aandacht voor deze ‘black boxes’ is op zijn plaats.

Soorten accu's:

Lood (semi) tractie accu’s
Traditioneel worden in elektrische boten natte lood accu’s gebruikt. Deze accu’s moeten gedurende het seizoen gecontroleerd worden of er nog voldoende gedestilleerd water in zit. En zo nodig dient dit bijgevuld te worden. De meest gangbare natte accu’s zijn semi-tractie, deep cycle en vol-tractie. De semi-tractie accu heeft dunnere loodplaten en kan daardoor minder diep ontladen worden, tot zo’n 50%. Ook het aantal cycli ligt lager dan de volle tractie batterijen.
De deep-cycle accu’s kunnen dieper ontladen worden 70 tot 80%. De echte vol-tractie accu’s, zoals ook in heftrucks worden gebruikt, kunnen tot 80 / 90% ontladen worden. Ook het aantal cycli, de keren laden en ontladen, verschilt per type accu. Voor een semi-tractie accu ligt dit rond de 300 à 400 keer, bij deep-cycle tussen de 500 en 700 keer en een vol-tractie accupakket kan tot wel 1500 cycle meegaan.
Deze cycli worden afgegeven op de maximale diepte van ontladen en de capaciteit na dit aantal cycli ligt dan rond de 80%. Dit hoeft dus niet perse te betekenen dat u uw accu’s dan moet vervangen.
AGM accu’s De laatste jaren is de deep cycle AGM accu een populaire keus geworden voor het elektrisch varen. AGM staat voor Absorbent Glass Mat, een soort glasvezelmat tussen de loodplaten waarin het elektrolyt zit opgesloten. Het grote voordeel van AGM is dat deze onderhoudsvrij zijn en ook liggend of op de zijkant geinstalleerd kunnen worden (zeilen of plaatsgebrek!). De betere deep cycle AGM accu’s hebben ongeveer 600 cycli bij een ontlading tot 75%. Gel accu’s (voor het overzicht plaats ik deze onder AGM accu’s) leveren op hoofdlijnen vergelijkbare resultaten met AGM. In tegenstelling tot gel accu’s, kunnen AGM accu’s ook kortstondig een hogere stroom leveren.
Lithium  Relatief nieuw zijn de Lithium accu’s. Voor het elektrisch varen zijn momenteel met name Lithium Polymeer, Lithium IJzerfosfaat en Lithium Mangaan accu’s te koop. De voordelen t.o.v. van loodaccu’s zijn de langere levensduur (2000 cycli), een hogere energiedichtheid, dus lichter van gewicht of compacter qua omvang, hogere efficiency, onderhoudsvrij, nagenoeg constante spanning en dieper te ontladen. De hogere initiële aanschafprijs wordt op termijn terugverdiend.
Lithium Ion Accu Van Torqeedo

Lithium Ion Accu Van Torqeed0

Plaatje; Torqeedo Lithium accu heeft een capaciteit van bijna 2600 watt en weegt slechts 25 kg!). Een qua capaciteit vergelijkbare AGM accu weegt minimaal het dubbele.

Accu onderhoud

  • Ontkoppel de polen als de accu een tijd niet gebruikt worden.
  • Laad open accu’s eerst voor ze worden bijgevuld met gedestilleerd water.
  • Over vrieskou bestaat veel onduidelijkheid. Feit is dat de prestatie teruglopen. Maar kou is niet perse slecht, in tegendeel. (Hitte is slechter voor accu’s). Heel belangrijk in de vrieskou is dat de accu goed is opgeladen. Een paar maanden geen activiteit is dan niet erg. Lekstroom is wel killing. Koppel dus de polen af, als dit gevaar dreigt.
  • Hoewel vorst niet erg is, lijkt het ook niet verstandig om ze onbeschermd in wind en weer te zetten.
  • Het is belangrijk als de lader niet aan staat deze los te koppelen van de accu’s in de winter. De accu’s kunnen extra snel leeg lopen via de lader. Ook andere stroomlekken kunnen funest zijn voor de accu’s.
  • Controleer de bekabeling en corrosie (verwijder deze).
  • Maak de polen en klemmen van de accu schoon en behandel ze met vaseline.
  • Controleer of de lader ook werkelijk de accu laadt.
  • Mogelijk hebben uw accu’s in het voorjaar een aantal cycli nodig om weer een beetje op gang te komen, dit heeft te maken met het chemisch proces en wil niet bij voorbaat zeggen dat er wat mis is met uw accu’s

Accukabels

De doorsnede (mm2) van een accukabel wordt bepaald door de afstand van de accu naar de motor en de hoogte van de stroom die door de kabel loopt. Voor stroomgebruik tot 50 Ampere met maximaal 3 meter kabellengte is 8 mm2 voldoende. Bij stroomgebruik tot 100 A met maximaal 3 meter kabel is 12 tot 16 mm2 voldoende.

Accu(op)laders

Voor een lange levensduur van uw accu’s is het van belang dat de lader zwaar genoeg is, maar ook weer niet te zwaar. Wij raden aan een lader te nemen van minimaal 6% en maximaal 18% van uw accu amperage. Dus stel uw accu is 90 A/h, kies dan voor een acculader van minimaal 5 en maximaal 16 Ampère. Het is verstandig dat een acculader altijd zijn laadprogramma afmaakt.

Accu bijvullen voor of na laden? U dient uw accu altijd eerst op te laden en dan pas bijvullen.
Hoe lang duurt het laden van een accu? De laadtijd is erg afhankelijk van het soort accu en de gekozen acculader. Over het algemeen duurt het laden van een lood accu een hele nacht. De lading gebeurt globaal in twee stappen. Een lading met constante stroom van 5 tot 8 uur waarna de accu voor 70% vol is. De resterende 30% wordt langzamer geladen met een afnemende stroom en duurt nog eens 6 tot 8 uur. Daarna komt er een druppellading om de accu op peil te houden. Lithium accu’s kunnen sneller geladen worden. Afhankelijk van de acculader kan dit binnen 2 tot 4 uur zijn en soms zelfs nog sneller.

Waar staat Ah voor?

Het vermogen van een accu wordt uitgedrukt in Ah (Ampère/uur). Een accu van 90Ah kan 90 uur lang 1 Ampère leveren of 90/5 = 18 uur lang 5 Ampère. Stel een 24 Volt systeem heeft 2 * 12 Volt AGM accus van ieder 90 Ampere. Aan accucapaciteit is dan 2160 watt aan boord. Als de motor wordt ingeschakeld op 500 Watt, zou de motor 4 moeten kunnen draaien. In gewone mensen logica wel, maar niet in de wondere wereld van de ‘electrische soep’. Twee tot drie uur is de max. Gewone AGM Accu’s mogen namelijk niet verder dan 50 % ontladen worden. Als het wel eens gebeurt ook geen probleem, maar dan moet de accu na gebruik wel weer snel aan de oplader.