DE VOOR- EN NADELEN

Heb je momenteel een boot met benzinemotor en denk je erover de overstap te maken naar elektrisch varen? Goed idee. We helpen je graag door de argumenten voor en tegen even op een rijtje te zetten.

VOORDELEN

  • Minder trillingen in de boot.

  • Superstil varen, je hoort het water tegen de boot klotsen.

  • Als schipper kun je ook meedoen met de conversatie.

  • Geen boze blikken van de omgeving.

  • Geen stank van benzine of diesel.

  • Geen gedoe met jerrycans benzine, diesel tanken, winterklaar maken.

  • Zo goed als onderhoudsvrije motor.

  • Geen uitstoot van schadelijke stoffen (in steeds meer gebieden verplicht).

NADELEN (OF MISVERSTANDEN)

Het is duur.

Nadeel van elektrisch varen is de prijs van de elektrische configuratie. Naast de motor heb je nog een oplader en accu’s nodig en dat maakt de aanschaf een aardig stukje duurder dan bij een vergelijkbare benzine-buitenboordmotor. Daar staat tegenover dat stroom goedkoper is dan benzine én dat je geen onderhoudskosten hebt.


Je komt onverwacht stil te liggen.

Veel schippers zijn bang dat zij met een elektrische motor opeens stil komen te liggen, maar dat gebeurt echt zelden. Bij de moderne elektromotoren zie je in een display hoe lang je nog kunt varen. 


Je kunt geen grote afstand afleggen.

De omvang van het accupakket bepaalt hoe groot je actieradius is. Met een beetje accupakket kun je prima een hele dag varen en 60 tot 70 km. afleggen. 


Je moet een ligplaats met oplaadpunt hebben.

Dat is alleen voor de grotere (lood)zware accupakketten noodzakelijk. Voor onze lichtere boten van drie tot zes meter zijn er elektromotoren met afkoppelbare (lithium)accu’s die je thuis in je stopcontact kunt opladen; dan zit je nooit zonder stroom. Een perfecte oplossing.

 

Je kunt geen snelheid maken.

Snelheid is in principe geen issue. De rompsnelheid van je boot is daarvoor bepalender dan het soort motor. Een 2 tot 4 Kw-motor is prima in staat om de rompsnelheid van vijf- tot zesmeter sloepen te halen.

> Hoe bepaal je welke elektromotor je nodig hebt voor jouw boot? Lees dit artikel 

patroon zuidwestersloep-16.png