top of page

Ontwerpen voor elektrisch varen: een vak apart

Wij krijgen vaak de vraag of klanten een bestaande boot om kunnen laten bouwen naar elektrisch of dat ze beter een nieuwe elektrische sloep kunnen aanschaffen. En daar is natuurlijk geen eenduidig antwoord op te geven. Het hangt helemaal af van het soort sloep en waar deze van gemaakt is. Nog even los van leeftijd en staat van onderhoud. Je kunt je voorstellen dat voor een verouderde, zware stalen diesel sloep met inboordmotor die afweging anders is dan voor een jonge, lichtere sloep met buitenboordmotor. Om maar iets te noemen. Die afweging en investering zal per boot gemaakt moeten worden. 


elektrische aluminum sloepen
Efficiënt varende ZWS-680 met weinig waterverplaatsing

Wat we wel kunnen zeggen is dat elektrisch varen andere eisen stelt aan een (onderwater-)schip dan het varen met een brandstofmotor. En dat heeft alles te maken met efficiëntie en vermogen. Je ziet hetzelfde bij elektrische auto’s: daar is veel meer nagedacht over zaken als gewicht van gebruikte materialen en aerodynamica. Dit alles om de auto zo efficiënt mogelijk te laten rijden waardoor een grotere actieradius wordt bereikt.  Ditzelfde geldt voor schepen die specifiek zijn ontworpen voor elektrische aandrijving. Daarbij zijn gewicht, rompontwerp en waterverplaatsing van grote invloed op vaargedrag en actieradius.


ZuidWesterSloep heeft vanaf haar prille begin ervaring opgedaan met elektrisch varen en de eisen die dit aan materiaal en ontwerp stelt. Maar ook de gebruiker speelt in het ontwerp een belangrijke rol: niet iedere bootbezitter heeft de mogelijkheid tot opladen bij de ligplaats van de boot. Daarom zijn veel van onze boten te varen met draagbare accu’s. Al deze ervaring hebben wij gebruikt in de uitgekiende ontwerpen van onze nieuwste generatie sloepen voor elektrisch varen.


De romp: minimale waterverplaatsing

In het ontwerp van onze nieuwe generatie sloepen hebben we gestreefd naar maximale vaar-efficiëntie en dus minimale waterverplaatsing. Dat kun je goed terug zien in de rondlopende v-vorm van de romp. De sloep verplaatst daardoor minimaal water en laat dit bij de spiegel ook weer gemakkelijk los. Zwemplateaus zijn bij ons dan ook net iets boven de waterlijn ipv. op de waterlijn gemonteerd. De sloep glijdt daardoor als het ware over het water. Je ziet hierdoor achter de boot vrijwel geen zog en golven. Wel zo fijn ook voor woonbootbewoners en de natuur aan de wateroevers.

Elektrische sloepen van zuidwestersloep
Centraal geplaatste accukist met vaste lithium accu's voor idelae gewichtsverdeling

Aluminium: duurzaam, sterk en licht

Het is niet voor niets dat wij onze sloepen van aluminium bouwen. Aluminium is een licht maar sterk materiaal en het roest niet. Het heeft geen specifieke beschermmiddelen nodig als verf of anti-fouling en gaat oneindig lang mee. Waarmee het meteen het meest duurzame bouwmateriaal in de scheepsbouw is. En dat het zo relatief licht is helpt enorm voor een efficiënte waterverplaatsing.



Accu’s en motor: goede gewichtsindeling

Elektrisch varen betekent accu’s en accu’s betekenen gewicht. Daarbij is het van belang voor de vaareigenschappen dat dit gewicht zich op een goede centrale plek in de boot bevindt. Dat zie je terug bij onze ontwerpen in de centraal geplaatste accukist die je tevens handig als tafel of extra zitplaatsen kunt gebruiken. Dat gewicht geldt zeker voor de wat grotere vast gemonteerde lithium accu’s of hun zwaardere loodzuur collega’s. Maar omdat onze sloepen zo efficiënt varen kunnen ze ook met lichtere, draagbare batterijen worden gevaren. Twee of drie 11kg accu’s zijn vaak meer dan genoeg voor een dag varen.


Duurzame elektrische aluminium sloepen
Zwemplateau net boven de waterlijn voor ideale waterverplaatsing

ZuidWesterSloepen worden aangedreven door elektrische buitenboordmotoren, geplaatst in een afgesloten bun. En dat heeft een reden. Buitenboordmotoren zijn eenvoudig te bereiken voor het verwijderen van waterplanten, plastic zakken, visdraad of ander rondslingerend vuil in het water. Niet alleen fijn voor de gebruiksduur van je motor maar ook fijn voor efficiënt varen: je wil niet graag je kilowatts gebruiken voor het meeslepen van allerlei ongewenste gasten…. De motor klap je daarvoor gemakkelijk omhoog zodat je met de hand planten en vuil uit de schroef kan verwijderen.


Bootontwerpen voor elektrisch varen is een uitgekiend spel van diverse variabelen. En dat spel hebben wij in de loop van de jaren goed onder de knie gekregen. Dat heeft zich vertaald in zeer ruime, gebruiksvriendelijke sloepen die zeer weinig energie verbruiken tijdens het varen. 



bottom of page