top of page

Verhuur stelt andere (zwaardere) eisen aan elektrische sloepen

Al vanaf het prilste begin heeft ZuidWesterSloep boten gebouwd voor de verhuur op basis van elektrische aandrijving. En al lijkt er op het eerste oog weinig verschil te zitten tussen een sloep voor particulier gebruik en een sloep gebouwd voor de commerciële verhuur, er zijn toch een aantal cruciale verschillen. En juist die verschillen maken of breken een gezonde verhuur-exploitatie. Onze jarenlange ervaring met de eisen die verhuur aan elektrische sloepen stelt vertalen zich terug in bewezen sloeptypen en accu-motor configuraties. Het is niet voor niets dat verhuurders ZuidWesterSloep weten te vinden voor de bouw van hun verhuurvloten. In deze blog gaan we graag in op de belangrijkste zaken waar je rekening mee moet houden.


Stevig en robuust (‘don’t be gentle, it’s a rental…’)

verhuur sloepen
Zelfs na jarenlange trouwe dienst in de verhuur gaat deze ZWS-550 referbished door voor nieuw en een tweede jeugd tegemoet.

Eerst en vooral moeten de verhuursloepen tegen een stootje kunnen, niet iedereen gaat even zorgvuldig om met het gehuurde materiaal. Meestal is het geen onwil, maar onkunde. Varen vereist ervaring - en dat ontbreekt nog wel eens. Jarenlange inzet van ZWS boten in de verhuur heeft hun robuustheid bewezen, in sloep-ontwerp, materiaal en uitrusting. Wat kapot kàn, gaat kapot, dus zowel in vormgeving als qua uitrusting is uitgegaan van hufter / idiot-proof design. Functioneel en degelijk maar toch comfortabel.



Oehoe-oehoerend hard: in de beperking schuilt de meester

Tijdens vaartochtjes zullen mensen de beschikbare hoeveelheid motorvermogen altijd gebruiken, ook al is op de meeste binnenwateren de snelheid beperkt tot 6 km/uur. Kan de hendel verder open dan zullen mensen dat toch - soms ongemerkt - doen, zeker als het groter open water betreft. De motorvermogens van verhuurboten moeten dus begrensd kunnen worden, liefst met een verhuur-stand en een eigenaar-stand. Dit voorkomt te hard varen, te snel lege accu’s en grotere schades (door hoge snelheid) bij aanvaringen.


Intensief gebruik vraagt veel van motor en accu’s

De motoren en accu’s die in een intensieve gebruiksomgeving opereren moeten op deze belasting berekend zijn. En mocht er toch wat zijn dan moeten de leveranciers een goede en adequate garantie- en serviceregeling hebben. Niets is zo verstorend voor een gezonde verhuur-exploitatie als een sloep die stil ligt. Het spreekt voor zich dat ZuidWesterSloep alleen bewezen configuraties aanbiedt van leveranciers die hun beloftes waar kunnen maken.


‘Find your sloop’

De beheerder van de vloot wil natuurlijk graag weten waar zijn sloepen zijn tijdens verhuur. In de configuraties die wij aanbieden wordt tracking & tracing aangeboden en kun je zelfs geo-fencing instellen: als een sloep zich buiten het verhuurgebied begeeft krijgt zowel de huurder als beheerder een seintje.


elektrische verhuur sloepen
Een verhuurvloot van ZWS-525's in Reeuwijk

Gewoon lekker varen oftewel: dummy-proof

Als huurder wil je graag een makkelijk varende boot waar niet teveel expertise voor vereist is om hem te kunnen varen. Zorgeloos lekker op het water zijn, daar is het je om te doen. Geen hoofdbrekens over besturing, handling, bediening en actieradius. Gewoon opstappen en wegvaren. De ZWS-sloepen voldoen hieraan, ze varen gemakkelijk, gaan niet stuk en zijn super eenvoudig in de bediening.


‘Handsfree’

ZuidWesterSloep heeft veel ervaring opgedaan met volledig remote functionerende verhuurvloten waar geen ‘mannetje op de steiger’ meer voor nodig is. Daarover, maar ook over alle andere zaken die bij verhuur komen kijken, vertellen we graag meer. Neem daartoe gerust contact met ons op.


Overal in Nederland

Inmiddels maken ZuidWesterSloep boten deel uit van een groeiende lijst van verhuurvloten in o.a. Amersfoort, Amsterdam, Dordrecht, Haarlem, IJsselstein, Leeuwarden, Loosdrecht, Nijmegen, Reeuwijk, Roermond en Utrecht… Zie je jouw vaargebied ook als optie voor verhuur? Neem dan contact met ons op dan kunnen we je van passend advies voorzien.



bottom of page