ZWS-600

ZWS-600

ZWS-600

De ZWS-600 is een enorm ruime aluminium sloep. Dit is het laatste ontwerp van Joris Scheepers, de ZuidWesterSloep ontwerper. Joris is een meester op het gebied van verhoudingen. De ZWS-600 verschilt in centimeters (600 cm) relatief weinig van de 550 en 580. Maar als je aan boord komt, is het verschil opvallend. Deze ZWS-600, die is gebaseerd op de goede vaar-eigenschappen van de ZWS-730, toont simpelweg ‘huge’. Een geweldig ruime aluminium sloep met een duidelijk eigen gezicht. Relatief breed, dus met veel bewegingsruimte aan boord, zeer stabiel en CE-D voor 10-12 personen. Ook is de boeg (in vergelijking tot de ZWS-580) wat lager gehouden (doorvaarthoogte rond de 90-95 cm), om ook lagere bruggen te kunnen passeren. De ZWS-600 is uitgerust met veel bergruimte in de banken en een grote (accu) kist. Kussens kunnen dus aan boord worden opgeslagen.

ruime aluminium sloep

De ZWS-600

De ZWS-600 is er in 2 modellen. De gewone versie heeft een open bun afgedekt door een afsluitbaar motorluik (zie plaatje beneden aan deze pagina). In deze bun kan ofwel een elektrische (2-4 Kw) ofwel een benzine (10-15 pk) buitenboordmotor worden opgehangen. Beide modellen zijn uiteraard zelflozend en uitgerust met een waterdichte, tweemaal afgelaste, dubbele bodem. Dit maakt de sloep zo goed als onzinkbaar (ook al omdat er ook nog drie luchtkamers zijn aangemaakt). Beide modellen zijn qua rompvorm en kuip-indeling gelijk. Het zijn beide enorm ruime aluminium sloep en. Ze zijn stabiel, varen geweldig, zijn koersvast, manoeuvreren direct en liggen prachtig op het water. Ze bieden simpelweg veel waar voor hun geld.

Een benzine motor maakt de aanschaf van een ZWS-600 (met de open bun) ook naar de toekomst toe een waardevaste uitgave. Oplaadpunten worden meer en meer gemeengoed, accu’s worden steeds lichter en sterker. Dus als de tijd rijp is de vervanging van de huidige motor door een elektrische buitenboordmotor een kleine aanpassing. De bergkist is namelijk tevens geschikt als accu-kist. De stuurstand is ruim genoeg om een oplader in te bouwen.

Het ontwerp en de gekozen materialen dragen zorg (ook op langere termijn) voor de laagste ‘cost of ownership’ (winterstalling, de motor winterklaar maken, antifouling, poetsen, schuren of andere kostbare onderhoudsmaatregelen zijn overbodig).

aluminium boot

De ZWS-600 S

Het tweede model is de ZWS-600 S. Dit is een exclusief voorbeeld van elektrisch en zorgeloos varen. De toevoeging S staat voor Saildrive. In dit model is de bun dicht gemaakt. In deze waterdichte ruimte is een Krautler Saildrive geplaatst. Krautler biedt als enige leverancier een dergelijk technisch hoogstandje. Als accupakket kan er tussen de 360 en 520 amp gekozen worden. Met het grote pakket is dat meer dan genoeg om een dag te varen.

De saildrive is niet statisch maar draaibaar (via stuurkabel). Er is dus geen separaat roer onder het schip nodig. Deze constructie kent de volgende voordelen:

  • er is geen schroefas nodig
  • er is ook geen separaat roer nodig
  • de motor zit boven water in een waterdichte ruimte – zo goed als geen onderhoud en minder kwetsbaar

Maak een afspraak voor een vrijblijvende proefvaart met een elektrisch uitgevoerde ZWS-600 in Amsterdam Noord.

 

Kom langs voor een rondje varen in Amsterdam (noord).

ZWS-600 met nieuwe eigenaar
Een kijkje in de bun van de ZWS-600