Elektrisch varen informatie

Als rechtgeaarde Amsterdamse grachten-liefhebbers hebben we het elektrisch varen al jaren geleden omarmd. De afgelopen jaren heeft ZuidWesterSloep tientallen elektrisch uitgevoerde sloepen bij onze klanten mogen afleveren. Daarnaast zijn we een verhuurnetwerk van elektrisch aangedreven sloepen gestart (Greenjoy in Haarlem, Leeuwarden, Utrecht en Loosdrecht). Kortom we hebben de nodige ervaring opgedaan.

De ESSENTIE van Elektrisch Varen

In alle rust, zorgeloos en milieuvriendelijk (zonder stank en herrie) genieten van het water, de omgeving en van elkaar.

DE VOORDELEN

Elektrisch varen biedt rust en minder trillingen in de boot -Het maakt het varen intenser. Je hoort het water tijdens het varen zachtjes op de romp klotsen. En als schipper kun je tenminste (ook als je achter in de boot zit) een goed gesprek voeren met de rest van de opstappers. Ook een fijne gedachte is dat je anderen niet tot last bent dankzij het ontbreken van stank en herrie.

Andere voordelen van elektrisch varen zijn meer pragmatisch van aard. Geen gedoe meer met benzine-tankjes, diesel tanken, winterklaar maken van motoren, herrie, stank en geluidsoverlast. Een aan boord ingebouwde intelligente drietraps lader en AGM / GEL accu’s maken de configuratie zo goed als onderhoudsvrij. Ook in de winter hoeven meestal geen speciale maatregelen worden genomen.

Een oplaadpunt, zeker voor grotere accupakketten is wel handig. Maar voor lichtere boten van 3 tot 6 meter zijn er elektromotoren met afkoppelbare en draagbare accu’s. Na het varen loskoppelen, naar huis meenemen en opladen via een geïntegreerde oplader met de stroomdraad in het stopcontact. Wij vinden het een prachtige en handige oplossing.

Een ander belangrijk punt (dat steeds belangrijker wordt) in de afweging elektrisch vs. fossiele brandstoffen, is de opstelling van de gemeenten. Emissie-vrij varen wordt in steeds meer (natuur) gebieden verplicht. Zelfs in de stedelijke gebieden wordt meer-en-meer beleid gemaakt in de richting van elektrisch varen. Elektrisch varen in Amsterdam bijvoorbeeld is, qua havengeld 66% goedkoper, dan varen op basis van fossiele brandstoffen. Ook liggen de plannen in Amsterdam klaar om elektrisch varen verplicht te stellen.

DE NADELEN

Het grote argument tegen elektrisch varen is de angst voor het stil komen te liggen – dat de accu’s leeg zijn. Toch is dat volgens  onze ervaring een ongegronde angst. Greenjoy heeft sloepen in de verhuur die 10 uur actief kunnen varen en op een dag zo’n 60-70 kilometer afleggen. Benzine raakt echt op. Accu’ s verliezen tijdens het varen spanning. Echt liggen gebeurt eigenlijk nooit. Je wordt namelijk van te voren gewaarschuwd dat de accu’s bijna leeg zijn. De voortstuwingskracht neemt geleidelijk af. De grootte van het accupakket bepaalt uiteindelijk de actieradius. Displays geven tegenwoordig duidelijk aan hoe lang er nog gevaren kan worden. Ook van belang is het slim varen. De laatste 20% van je gashandel, die de boot wellicht 1-2 km per uur sneller doet varen, is verantwoordelijk voor het beperken van de capaciteit tot wel 50%.

Snelheid is evenmin een issue. De rompsnelheid van de desbetreffende boot is vaak de belangrijkste factor. Meer kracht leidt dan tot grotere hek-golven, en nauwelijks extra snelheid. 4 Kilowatt motoren zijn in de regel prima in staat de rompsnelheid van 6 meter sloepen te halen.

In onze beleving is elektrisch varen alleen in geval van snel, planerend varen (nog niet echt) een optie. Het geïntegreerde motor- en accupakket (bijvoorbeeld Torqeedo Deep Blue) wordt dan (voor de meeste mensen) onbetaalbaar.

Het grote nadeel van elektrisch varen is de prijs van een elektrische configuratie. Vooral in vergelijking met benzine buitenboordmotoren. De initiële aanschaf is dus hoger dan een vergelijkbare benzine motor, omdat je naast de motor ook nog de oplader en de accu’s nodig hebt. Echter, stroom is goedkoper, onderhoud is goedkoper en het comfort is veel groter.

HOEVEEL PK'S?

Het jargon in elektrisch varen is niet altijd even duidelijk. LBS, Kilowatt, amperages… zijn een aantal van die termen die bovendien ook nog eens vrolijk door elkaar gebruikt worden. Maar hoe verhouden deze zich dit tot de alom bekende PK’s (Paardekrachten)? PK’s is de maatstaf voor motoren die gebruik maken van fossiele brandstoffen. Voor een overzicht welke boot welke krachtbron kan gebruiken klik hier.

 

Kortom, we vinden het nu tijd om deze liefde ook aan anderen uit te dragen. Dat kan uiteraard met een volledig uitgeruste ZuidWesterSloep zijn. Maar dit kan ook met een elektro (buitenboord)motor, een complete elektrische ‘inboard’ configuratie, met accu’s, toebehoren en/of met advies zijn. We regelen ook een proefvaart met diverse elektrische motoren achter uw eigen boot. Bel met 06254-702411 of maak een afspraak via de volgende groene knop:

Proefvaart achter uw eigen boot?

 

Welke elektrische configuratie bij u en uw boot past? Dat hangt ervan van wensen en van uw boot af. De volgende pagina geeft meer duidelijkheid. Click hier voor een indicatie. 

 

Onze online winkel geeft een goed overzicht van ons product assortiment op elektrisch varen gebied.

Plaatje: Elektrische ZuidWesterSloepen in hartje Amsterdam