top of page

De Tjotter 500. Unieke combi van zeilen en elektrisch sloepvaren.

In deze blog vertellen we je graag meer over ons nieuwste project: de Tjotter 500. Een prachtig klassiek Fries zeilscheepje in aluminium gebouwd naar de maatstaven van deze tijd. Zeilen en elektrische sloepvaren gecombineerd in één ontwerp. En als platbodem speciaal geschikt voor varen in ondiep water. Een eigenschap die hem meteen ook uiterst geschikt maakt voor elektrische aandrijving door de lage waterweerstand. 


Een electrische zeilboot van ZuidWesterSloep
De ZWS-TJ500

Mooie historie

De Tjotter als zeilschip heeft een lange, Friese historie. En de ontstaansgeschiedenis van onze aluminium Tjotter 500 heeft dat ook. Want kunstenaar Robert Vorstman, eigenaar van een polyester Tjotter en woonachtig - en varend -  in landelijk Amsterdam Noord - speelde al geruime tijd met het idee om dit boottype in aluminium uit te voeren. Een veel duurzamer en robuuster materiaal dan polyester maar veel minder bewerkelijk dan het traditionele hout waarvan deze schepen vroeger werden gebouwd. Op een feestje in Noord liep hij ZuidWester Michel tegen het lijf en de rest is, zoals men zegt, geschiedenis. Robert bracht zijn ideeën, kennis en drive rondom de Tjotter in en ZuidWesterSloep haar ervaring en kracht in het ontwerpen en bouwen van elektrische aluminium boten.


Unieke combi elektrisch varen en zeilen van ZuidWesterSloep
De ZWS-TJ500 arriveert op de werf

Maritiem erfgoed in een nieuwe jasje

Maar eerst even terug naar de Tjotter historie. Friese roots, inderdaad, maar de naam is toch echt bedacht in Amsterdam. Daarmee krijgt ook de Fries-Amsterdamse samenwerking binnen ZuidWesterSloep mooi gestalte in dit nieuwe schip 🙂. Maar dat terzijde.

De Totter werd en wordt veel in de pleziervaart gebruikt. In de hardzeilerijen kwamen deze schepen in een aparte klasse tegen elkaar uit. Oorspronkelijk werd de tjotter in Friesland ook als werkscheepje gebruikt voor kleinschalig vervoer van goederen en personen in de tijd dat er nog weinig wegverbindingen waren. En er snel en efficiënt over de ondiepe meren en minder toegankelijke kleine wateren in Friesland gevaren moest kunnen worden. Een Tjotter met de maat 4,8 m × 2,4m wordt in Friesland een Fjouweracht genoemd. De naam wordt voor het eerst gebruikt in 1848 bij een wedstrijd in Amsterdam en raakt in Friesland omstreeks 1900 ingeburgerd. De naam is afgeleid van de afmetingen; vier el breed en acht el lang.


Aluminium elektrische Tjotter van ZuidWesterSloep
Mooie klassieke lijnen en ruime rondzit

Beste van twee werelden.

De ZWS-TJ500 zoals hij bij ons wordt aangeduid herbergt de goede eigenschappen van alle ZuidWesters: robuust, duurzaam, onderhoudsvrij, eenvoud in gebruik en elektrisch. En voegt daar de fijne eigenschappen van de Tjotters aan toe: fijn zeilend, handzaam, overal te varen wegens weinig diepgang en mooie klassieke lijnen met twee markante zwaarden langszij.


Aluminium Tjotter door ZuidWesterSloep
Zicht naar voren op accukist en masthouder voor deelbare mast

Zeilen en sloepvaren ineen

Door de handig deelbare mast is de Tjotter in een handomdraai te veranderen in een elektrische sloep met een ruime rondzit. De 3 KW elektromotor en fikse lithium accu staan garant voor uren probleemloos sloepvaren voor als de wind het laat afweten of er anderszins niet zeilend van A naar B kan worden gevaren. Maar is er wind dan gaan we zeilen! Het zeilplan is meer dan berekend op z’n taak en laat de Tjotter gezwind door de golven klieven.


Heerlijk zeilen deze zomer!

Momenteel leggen we op de werf de laatste hand aan zowel het schip als z’n tuigage. Naar verwachting kiest de Tjotter eind mei het ruime sop maar over de exacte datum later meer natuurlijk. Hou daarvoor onze website of onze social media kanalen in de gaten.



Comments


bottom of page