De Tjotter 500
Unieke combi van zeilen en elektrisch sloepvaren ineen
Wat zijn we trots op ons nieuwste project! Een prachtig klassiek Fries zeilscheepje in aluminium gebouwd naar de maatstaven van deze tijd. Zeilen en elektrische sloepvaren gecombineerd in één ontwerp. En als platbodem speciaal geschikt voor varen in ondiep water. Een eigenschap die hem meteen ook uiterst geschikt maakt voor elektrische aandrijving door de lage waterweerstand.
Mooie historie
De Tjotter als zeilschip heeft een lange, Friese historie. En de ontstaansgeschiedenis van onze aluminium Tjotter 500 heeft dat ook. Want kunstenaar Robert Vorstman, eigenaar van een polyester Tjotter en woonachtig - en varend - in landelijk Amsterdam Noord speelde al geruime tijd met het idee om dit boottype in aluminium uit te voeren. Een veel duurzamer en robuuster materiaal dan polyester maar veel minder bewerkelijk dan het traditionele hout waarvan deze schepen vroeger werden gebouwd. Op een feestje in Noord liep hij ZuidWester Michel tegen het lijf en de rest is, zoals men zegt, geschiedenis. Robert bracht zijn ideeën, kennis en drive rondom de Tjotter in en ZuidWesterSloep haar ervaring en kracht in het ontwerpen en bouwen van elektrische aluminium boten. Tel daarbij op de jarenlange ervaring van lasmeester èn fervent zeiler Nico de Ridder, die voor elke uitdaging van het uitontwikkelen van alle onderdelen van dit schip een kundige oplossing had.
Maritiem erfgoed in een nieuwe jasje
Maar eerst even terug naar de Tjotter historie. Friese roots, inderdaad, maar de naam is toch echt bedacht in Amsterdam. Daarmee krijgt ook de Fries-Amsterdamse samenwerking binnen ZuidWesterSloep mooi gestalte in dit nieuwe schip 🙂. Maar dat terzijde.
De Totter werd en wordt veel in de pleziervaart gebruikt. In de hardzeilerijen kwamen deze schepen in een aparte klasse tegen elkaar uit. Oorspronkelijk werd de Tjotter in Friesland ook als werkscheepje gebruikt voor kleinschalig vervoer van goederen en personen in de tijd dat er nog weinig wegverbindingen waren. En er snel en efficiënt over de ondiepe meren en minder toegankelijke kleine wateren in Friesland gevaren moest kunnen worden. Een Tjotter met de maat 4,8 m × 2,4m wordt in Friesland een Fjouweracht (vier-acht) genoemd. De naam wordt voor het eerst gebruikt in 1848 bij een wedstrijd in Amsterdam en raakt in Friesland omstreeks 1900 ingeburgerd. De naam is afgeleid van de afmetingen; vier el breed en acht el lang.
Beste van twee werelden.
De Tjotter 500 herbergt de goede eigenschappen van alle ZuidWesters: robuust, duurzaam, onderhoudsvrij, eenvoud in gebruik en elektrisch. En voegt daar de fijne eigenschappen van de Tjotters aan toe: gemakkelijk zeilend, handzaam, overal te varen wegens weinig diepgang en mooie klassieke lijnen met twee markante zwaarden langszij.
Zeilen en sloepvaren ineen
Door de handig deelbare mast is de Tjotter in een handomdraai te veranderen in een elektrische sloep met een ruime rondzit. De 3 KW elektromotor en fikse lithium accu staan garant voor uren probleemloos sloepvaren voor als de wind het laat afweten of er anderszins niet zeilend van A naar B kan worden gevaren. Maar is er wind dan gaan we zeilen! Het zeilplan is meer dan berekend op z’n taak en laat de Tjotter gezwind door de golven klieven.
Kenmerken
-
Rondzit en zitplaatsen voor 4-6 personen.
-
17m2 zeiloppervlak
-
Deelbare mast die met tuigage is op te bergen onder de banken
-
Zeilen en sloepvaren ineen
-
ca 50 cm diepgang, zeer geschikt voor ondiep vaarwater
-
alle onderdelen (uitschuifbare opsteker/boegspriet, zwaarden, roer, mast, giek, gaffel) uitgevoerd in sterk en onderhoudsarm onbewerkt aluminium
-
Krachtige 3 KW elektromotor
-
Grote lithium accu voor lange vaarduur
-
Centrale multifunctionele accukist, dient ook als tafel.
-
Zelflozende kuip.
SPECIFICATIES
-
CE-D keuring
-
5083 H111 zeewater bestendig aluminium
-
Dikte aluminium 5 mm
-
Lengte 480 cm
-
Breedte 240 cm
-
Diepgang 50 cm
-
Gewicht casco 650 kilo
-
Bergruimte onder banken
-
Handige in- en uitstaptreden
OPTIES
-
Kussenset
-
Vlaggenstok met vlag
-
Navigatielicht