Romp-anodes? Opofferingsmetaal? Hoe zit dat eigenlijk?

We krijgen regelmatig de vraag van klanten waar de anodes eigenlijk voor dienen die onder de sloep op de skeg worden gemonteerd. Vandaar in dit blog een korte uitleg over dit fenomeen uit de scheepsbouw.


anode op een ZuidWesterSloep ZWS-595
Anode op de skeg van een ZWS-595

Anodes worden op schepen gemonteerd als ‘opofferingsmetaal’. In plaats van dat metalen delen van het schip gaan corroderen fungeert de apart gemonteerde anode als een bliksemafleider, het trekt de corrosie namelijk naar zich toe.


En dat kan omdat het een specifieke vorm van corrosie betreft: galvanische corrosie. Galvanische corrosie is het wegvreten (corroderen) van metaal onder invloed van een elektrische stroom. In het water kan zich (zeer zwakke) elektrische spanning bevinden en door de specifieke chemische eigenaardigheid dat door spanningsverschil tussen twee (of meer) verschillende metalen het minst edele metaal aan het kortste eind trekt en gaat corroderen, wordt er een ‘onedel metaal' aan de romp gemonteerd dat als opofferingsmetaal dient en dus gaat corroderen. En dat voorkomt dat andere metalen onderdelen van het schip door galvanische corrosie worden aangetast.


anodes, galvanische corrosie en opofferingsmetaal
Een 2 jaar oude anode vs een nieuwe....

Het corrosieproces gaat trouwens niet erg snel, wij adviseren om de 1 a 2 jaar de romp-anode te vervangen. En dan ziet de anode er vervolgens uit zoals de foto hiernaast, een anode die we na een jaar of twee van een ZuidWesterSloep hebben vervangen. Duidelijk zichtbaar is dat het metaal langzaam aan het corroderen is en zich dus heeft opgeofferd. Ook sommige motoren hebben in de schroefophanging een extra anode die hetzelfde doel dient. Ook deze kan eenvoudig worden vervangen.


Voilà, weer wat geleerd :-)